Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
Tin Can Tuners
  Uutiset:
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kipeesti apua!!!!! (Luettu 58 kertaa)
mahtimus
Aloittelija
*
Poissa

I Love TCT!

Vantaa
Sukupuoli: female
Kipeesti apua!!!!!
30.11.2009 - 19:49:09

heippa!

Nytte tarvitsisin jonkun fiksun mielipidettä asiaan. Olen hiukkasen pallo hukassa. Olen tekemäsäs koulussa lopputyönä uutta hifi-sarjaa autooni. Olen katsastellut Makronin tuotteita?! Mitä mieltä olette, onko laatu ja hintasuhde hyvä? Koska olen kummiski opiskelija niin rahaakaan ei ole paljoa laittaa subbariin, etu-kaiuttimiin+vahvistimeen.  Ku olen kuullut yhtä ja toista mielipidettä asioista.

12" subbaria olen tekemäsäs koteloineen takakonttiin ja etu-oviin midbassot ja diskantit ehkä koelaudella?! Koska mun golffiin en ala säätää takakaiuttimia ollenkaan. Riittääkö noi ja soiko se suht. ok?!

Millanen se vahvistin kannattaa olla? Monta kanavaa, jos tulee midbassot etu-oviin? Koska eikö midbassot tuo vielä siihen subbariin hiukkasen pehmeyttä?

Millasen kotelon tekisit? Entä moni litrainen jos subbari on 12"?
hmmm, joo tälläsiä asioita olen miettinyt ja en tunnu saavan apua mistään, kun aina kuulee sen saman lauseenn sä oot vaan nainen! Virnistys haha! Kiitoksia jo etukäteen!!! Hymiö
Siirry sivun alkuun

Golffi 1.8 vm. 94 (kolmoskoppanen)
mahtimus   IP on kirjattu
Wanna
Moderator
Peltipurkkituunaaja (hj)
Poissa

Lohja
Re: Kipeesti apua!!!!!
Vastaus #1 - 30.11.2009 - 22:30:48

Silleen pers-tuntumalta muutama  (luultavasti pieleen mennyt) vastaus.

Itse en lähtisi laittamaan etukaiuttimia sekä subia samaan vahvistimeen. Vaatii vahvarilta paljon, ja tarkoittaa vahvistimelle korkeampaa hintaa.
12" subbarille riittää ihan hyvin noin 500-700W vahvistin. Riippuu paljon elementistä mitä ollaan koteloimassa, osa tarvitsee umpikotelon ja osa refleksiputkellisen. Samoin kotelomateriaali (suosittelen mdf-levyä) ja sen paksuus vaikuttaa paljon sointiääneen. Sellainen suuuuunnilleen -tilavuus on kai noin 30 litraa.

Etukaiuttimet kannattaa hoitaa kaksi- tai kolmitie-erillissarjalla, johon saa yleensä aina jakosuotimen mukaan. Tällä saa hoidettua sitä hipostelua etupäähän, ja mankan oma (säälittävän pieni) 45W vahvistin riittää (minun mielestä) niille. Toki jos etupäästä löytyy tilaa niin joku 250W vahvari saa varmasti nuokin kaiuttimet särkemään.

Merkkinä Makrom on ihan jees, hinta/laatu varmasti kohdallaan. Oletko kokeillut verrata mitä joku muu vastaava paketti tekisi hinnassa, esim Autostudio tai Carpower/Monacor?
Siirry sivun alkuun

Varoitus: Minulla on Asenne ja TIEDÄN kuinka sitä käytetään...
Pikku-Bemari & Iso-Bemari
  IP on kirjattu
mahtimus
Aloittelija
*
Poissa

I Love TCT!

Vantaa
Vastaus #2 - 03.12.2009 - 07:22:08

Kiitoksia pikkusen taas lisäinfosta!

Joo siis meinas ostaa valmiin Alpinen subbarin se oli 12" ja se oli valmiiksi koteloitu ja hinnaltaa se oli n. 129€. En ole katsonut kyseistä merkkiä. Olen Makronista kuullut sekä hyvää että negatiivistä palautetta.

Niin olen suunnitellut 500W vahvistinta... Ootas mä kirjoitan tähän mitä olen meinannut ostaa:

2-kanavainen TEHOVAHVISTIN:
2x90W 2 ohm 0.1% THD
2x60 W 3 ohm 0.1 % THD
1x80 W 4 Ohm
TO3P transistor
Valittava Low-High-Band pass x-over at 18/12db/oct
Multiplier x 10 frequency cutting
Säädettävä x-over 30Hz-600Hz (x1) 300Hz-6000Hz(x10)
Stereo/mono mode (ST/mono on)
PWM mos-fet teholähde
High level input (booster in)
Mos-Fet tehonlähde
Ruuvi kiinnitys virtaliittimessä hinta tolla olisi 150€

ja seuraavan tiedot myls ovat seuraavat:

4-kanavainen TEHOVAHVISTIN
4x90 W 2 ohm 0.8% THD
4x60 W 4 ohm 0.01 % THD
2x180W 4 ohm
2x60w + 1x180W 4 ohm
High efficiency TO3PL
Valittava low-high-band pass x-over 18/12 db/oct takakanaville
Valittava high pass x-over at 12 db/oct etukanaville
Sisääntulo valittavissa (2/4 ch In)(ST/Dual mono Out)
Säädettävä crossover 30Hz-600Hz
PWM mos-fet teholähde
High level input (booster in)
Mos-fet teholähde
Ruuvi kiinnitys virtaliittimessä ja tällä sitten on se 230€ hintaa.

Eli kumman kannalla olette?!?!

Subbarin olen valinnut jo se on Makronin 12" max tehonkesto 600 ja RMS tehonkesto 300W se on hinnaltaa 165€.
Onko tuo mdf-levy kallista tavraa, jos kotelokaan ei ole kovinkaan iso? Hymiö

Tälläinen pikku ongelma on mulla. Ma pitäisi käydä ostamassa kaikki tarpeellinen
Siirry sivun alkuun

Jani_m
Harrastaja
Poissa

Kälviä
Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 03.12.2009 - 19:17:38

Minkälainen budjetti on erillissarjalle? Pienenä, mutta erittäin tärkeänä huomiona täytyy sanoa, että kun laitat oviin midbassot, niin muista tukeva kiinnitys, eli ei suoraan ovipahviin tms. Toinen seikka joka vaikuttaa, on vaimennus, eli esim. vibroplast m1 on oikein hyvä ja helppo asentaa. Vibroplastia noin 1 paketti/ovi, niin huomaa kyllä eron. Erillissarjoilla toki täytyy olla oma vahvistin, mutta yksi vaihtoehtohan on laittaa esim. SPL Dynamics S-4006 vahvistin jolla soittelee koko systeemiä. Toki kannattaa vaimentaa myös peräkontin puolta, jos subbarin laittaa, ettei tarvitse kuunnella ylimääräisiä räminöitä Silmänisku
Siirry sivun alkuun

Gasoline is for washing parts
Alcohol is for drinking
Nitro is for grannies
Diesel is for racing
  IP on kirjattu
mahtimus
Aloittelija
*
Poissa

I Love TCT!

Vantaa
Vastaus #4 - 06.12.2009 - 12:08:10

Siis mun budjetti on koko hommalle sellainen 500€ joo tiedän ettei sillä saa oikein mtn herkkuja mutta jonkinlaiset tuohon peltipurkkiini! Juustoinen hehe! Millä tavalla SPL Dynamics S-4006 toimii? Onko se kuin vahvistin? ja riittääkö pelkästään yksi vahvistin jos se on pikkusen parempi niin midbassot ei tarvitsisi erillistä vahvistinta eteen koska tilaakin todella vähäsen! Surullinen Ovet joudumme kummiski avamaan koska ne rämisee tälläkin hetkellä. Niin jtn sinne väliin on keksittävää!!!! Ja sen takin haluaisin vaan yhden vahvistimen että sitten itsekin osaa säädellä jne, koska mä olen oikeesti huono tollasten electronisten laitteiden kanssa*punastuu*!
Siirry sivun alkuun

Jani_m
Harrastaja
Poissa

Kälviä
Sukupuoli: male
Vastaus #5 - 09.12.2009 - 08:30:37

Tuollainenhan se SPL Dynamics S4006 on tehoiltaan:

6-kanavaisena: 4 x 50W/rms + 2 x 100W/rms (4 Ohm)
5-kanavaisena: 4 x 50W/rms + 1 x 320W/rms (4 Ohm)
4-kanavaisena: 2 x 160W/rms + 2 x 100W/rms (4 Ohm)
3-kanavaisena: 2 x 160W/rms + 1 x 320W/rms (4 Ohm)

Eli laittaa takakonttiin yhden tuollaisen, niin sillä soittaa koko systeemin, subbarin, erillissarjan yms. Kytkentämahdollisuuksia on monia. Oviin suosittelen ehdottomasti laittamaan tuota jo aiemmin mainitsemaani vibroplastia, loppuu ainakin ovien räminät ja kilinät kerrasta ja sointi paranee todella paljon.
Siirry sivun alkuun

Gasoline is for washing parts
Alcohol is for drinking
Nitro is for grannies
Diesel is for racing
  IP on kirjattu
mahtimus
Aloittelija
*
Poissa

I Love TCT!

Vantaa
Vastaus #6 - 31.12.2009 - 13:58:11

Juu nytte on subbarit ja kumpanit ostettu! SPL 12" subbari+kotelo ja JVC etukaiuttimet ja JVC vahvistin myös. Koko pläjäys maksoi n.450€! Suht.halvalla selvittiin!
Siirry sivun alkuun

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta